Hyvän dieetin onnistumisen eväät

27.2.2013 Kirjoittaja: Jutta Gustafsberg

Koostan tänne  asioita, joita jokaisen dieettiläisen on hyvä muistaa matkan varrella.

Perussääntö on, että ruokaa on syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Ihmedieetteihin ei kannata koskaan turvautua, koska pudotetut kilot (nesteet) palaavat takaisin takuuvarmasti, kun palataan takaisin vanhoihin ruokailutottumuksiin.

Usein kilot tulevat takaisin vielä korkojen kera ja lisäksi aineenvaihdunta voi häiriintyä. Tämä on todella huomioitava ja tärkeä asia, koska aineevnaihdunnan käynnistäminen on välillä tuskaista työtä. Eli sitä ei parane tietoisesti lähteä sotkemaan!

Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa toimivaa tapaa saada läskiä pois. Toisilla matalahiilihydraattinen dieetti (ketoosi) toimii hyvin, kun taas toisilla ruokavaliossa on hiilihydraatteja mukana. Jos halutaan saada lisää lihasmassa ja treenata täysillä, hiilareiden mukana pitäminen on perusteltua. Myös palautuminen kovasta treenistä on tällöin helpompaa.

Realistinen aika, mikä on varattava painon pudotukseen on kilo per viikko. Jos liikkakiloja on kertynyt 10, on dieettiä pidettävä vähintään 10 viikkoa. Fitness kissadieetti on usein huomattavasti pidempi (minulla 20 viikkoa ja pudotettavaa kisakuntoon noin 10 kiloa), koska silloin pyritään polttamaan kaikki rasva pois. Pidempi dieetti mahdollistaa myös sen, että kalorit voidaan pitää alussa korkeampana ja treeniteho on hyvä. Itselläni paino putoaa dieetillä puolisen kiloa viikossa ja se on hyvä vauhti, jotta lihakset säilyvät. Alussa tietysti nesteet poistuivat, jolloinka kilot putosivat nopeammin.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa hankkia itselleen ammattilaisen tekemä ruokavalio. Kun on saanut oikeanlaisen ruokavalion kirjallisena nenänsä eteen, niin miten sitten pysyä siinä? Tässä muutama hyväksi koettu vinkki:

Päätös on tehtävä. Toistan – päätös on tehtävä. Vahingossa laihtuminen terveellä ihmisellä on kuin lottovoitto, joten sitä ei kannata odotella. On asennoiduttava siihen, että laihduttaminen on kovaa hommaa ja mukavuusalueelta on tultava pois. Jos dieetin pito olisi helppoa, maailmassa tuskin olsi yhtään ylipainoista ihmistä :)

Ateriavälit on pidettävä 3-4 tunnin pituisina. Näin verensokeri ei heittelehdi, eikä tule hillitöntä nälän tunnetta. Pientä nälkää oppii kyllä sietämään ja tunne on jopa mukava kun tietää, että koko ajan laihtuu. Aterioiden välillä ei napostellä mitään!

Kaikki ruoka mitä suuhunsa laittaa on ennalta suunniteltua, eikä ruokavaliota saa SOVELTAA. Tämä tuhoaa dieetin aivan varmasti! On helpompi asennoitua siihen, että esimerkiksi seuraavat 4 viikkoa syön vain ja ainoastaan niin kuin ohjeessani sanotaan. Jos ruokavaliosta lipsuu tänään vähän, huomenna siitä lipsuu vielä enemmän.

On hyvä päättää päivä, jolloinka voi relata ja syödä mitä haluaa. Kisadieetillä tälläistä päivää ei ole. Tosin jotkut kilpailijat pitävät “roskaruokapäiviä” matkan varrella.

Jos pudotettavaa on paljon tai haluaa todella timmin kropan, niin dieetillä ensimmäinen 3-4 viikkoa on jaksettava vetää ilman herkuttelua. Sitten voi pulleroida päivän ja taas palataan takaisin ruotuun.

Jos saa hyvän ystävän laihduttamaan mukaan se varmasti auttaa. Heikkona hetkenä voi kilauttaa kaverille ja saada toiselta kannustusta projektiin. Dieetistä on myös kiva jutella sellaisen kanssa, joka on itsekin täysillä hommassa mukana. Siksi foorumilla tapahtuva kirjoittelu on suotavaa- positiivisessa sellaisessa!

Läheisille ja työkavereille on muutenkin hyvä kertoa, että nyt laihdutetaan. Tällöin sosiaalinen paine voi toimia motivaattorina, kun ihmiset kyselevät miten on mennyt ja paljonko on paino pudonnut.

Aamupaino kerran viikossa kannattaa kirjata ylös, joskin se voi myös olla painajainen, jos vaaka ei näytäkkään toivottuja lukuja. Rasva palaa kuitenkin koko ajan kun ollaan miinuskaloreilla, se on hyvä pitää mielessä. Myös peili ja mittanauha ovat hyviä apuvälineitä ja toki vaatteista huomaa hyvin nopeasti, että rasvakerros pienenee.

Kun lisäravinteet ovat kunnossa, se auttaa erittäin paljon hillitemään myös makeanhimoa. Rasvanpolttotuotteista on myös merkittävää apua, kunhan ne yhdistetään oikeanlaiseen dieettiin.

Mieliteot voivat olla pahoja, mutta niistä täytyy vaan oppia kieltäytymään. Minä juon dieetillä vettä tai Pepsi Maxia tai Cokis Zeroa, jos makeanhimo iskee. Tällä saa vatsaa täytettyä ja sitten voikin vilkaista kellosta, koska saa seuraavan aterian syödä. Juu tiedetään, pepsimaxit ja muut ligt limut ei ole terveellisiä. Mutta dieetillä elämä muuten on, joten pieniä luvallisia paheita voi sentään olla :)

Mielessä kannattaa pitää kuva vartalosta, johon pyrkii. Jääkaapin oveen vaan vanha valokuva tai lehdestä leikattu sixpack, mikä se tavoite sitten ikinä onkaan. Dieetin kanssa on opittava elämään, eikä se saa hallita koko elämää. Kyläilyreissuja voi tehdä edelleen, kun muistaa valmistautua illalliselle omien eväiden kanssa. Vieraanvaraiset isännät kyllä ymmärtävät, että viinien maistelu ei kuulu laihduttajan kuvioon ja ilta voi olla onnistunut siitäkin huolimatta.

Tässäpä teille tiivistelmä vanhasta gojuttago.com blogitekstistäni. Jos joskus haluat lukea tuntikaupalla ajatuksiani, niin kannattaa mennä tutustumaan. Olin vuonna 2009 varsin fanaattinen bloggaaja ja aikas kärkkäästikin asioista silloin kirjoitin. No, vuodet vierii ja mielipiteetkin hieman pehmenevät =)

Muista katsoa Liviltä keskiviikkona kello 21 Jutta ja Puolenvuoden Superdieetit. Enää kaksi jaksoa ja se on sitten siinä :)

Superviikkoa taas kaikille!

Aiheet: , , , ,

15 vastausta artikkeliin “Hyvän dieetin onnistumisen eväät”

  1. jros kirjoitti:

    Mun mielestä on superhienoa että tällaisia 6kk – superdieetti aiheisia juttuja, ohjelmia jne tehdään. Ne motivoi mielettömästi omassa kuntoilussa ja ”linjojen vahtaamisessa”. Mutta dieetin ja elämäntapamuutoksen erohan on se että dieetti on kausiluontoinen ja elämäntapamuutos pysyvä. Miten tulisi siirtyä pidemmältä dieetiltä takaisin malliin jossa syödään perusterveellisesti ilman että lasketaan jokaista kaloria? Tavoitteena tietenkin se että paino / rasva% ei lähde räjähdysmäiseen kasvuun.

    • Jutta kirjoitti:

      Hyvä tapa on alussa noudattaa arkipäivät tiukkaa linjaa ja sitten 1-2 päivää viikossa voi relata. Kun on oppinut silmämääräisesti oikeat ruokamäärät ja tietää mitä pitää syödä, niin vaakaa ei enää tarvita.

  2. Janne kirjoitti:

    Miksi aerobiset pitää tehdä aamulla ja tyhjällä vatsalla? Mikä on ero, jos aerobisen tekee illalla? Eikö iltalenkki kuitenkin vie saman verran kaloreja kuin aamulenkki?

    • Hanna kirjoitti:

      Elimistö kuluttaa tyhjällä vatsalla rasvaa.

      • bub kirjoitti:

        Tolle ei ole minkäänlaisia tieteellisiä todisteita :D Uskokaa jo.

        • Jutta kirjoitti:

          Tästä juuri julkaistiin tieteellinen tutkimus, joka löytyy facebookissa fitfamin sivulta =)

          Mutta meille vaikutta se, että olemme havainneet tämän käytännössä toimivan parhaiten.

  3. Kirsi kirjoitti:

    Hei , mä en ole ainakaan saanut jumpalla ja lihaskunto treeneillä painoa putoamaan.Syön terveellisesti enkä juuri tunne makeanhimoa voin olla jopa päivänkin syömättä juuri mitään jos on töissä kiire olen yrittäjä ja jalkojen päällä ja liikkeesä koko päivän . Olen käynyt kolme neljä kertaa viikossa kuntobicissä , lihaskuntojumpassa ja zumbassa sekä lenkillä pyörällä tai juosten .Mutta aineen vaihdunta mulla mättää ( se on geeneissä äiti ja mummi oli samanlaisia) tosi harvoin hikoan vaikka olisi kuinka tiukka jumppa ja saunassakin harvoin. Myös wc.ssä tarvii käydä harvoin 1-2 viikossa. Ylimääräisä kiloja on jo 10-12 kg . Ja nousee kilon joka vuosi vaikka kuinka toimisin oikein alkaa kyllästyttää pitää kait heittäytyä herkuttekijaksi. Kun en käytä limppareita , leivonnaisia , karkkeja , sipsiä juuri koskaan. Valmistan itse ruuan en syö perunaa vain salaatteja ja lihaa tai kanaa.Leipää pari palaa päivässä. Mutta mun geenit vaan varastoi rasvaa ei luovuta sitä pois.

    • adf kirjoitti:

      Syöt liian vähän

    • Tiina kirjoitti:

      Kirsi – kannattaa kayda tutkituttamassa kilpirauhasarvot. kuulostaa hyvin paljon kilpirauhasen vajaatoiminnalta!

  4. Katrina kirjoitti:

    Moi Jutta!

    Kiitokset tiimillenne hyvästä Superdieettiohjelmasta. Vaikka se suurinpiirtein toistaakin itseään, niin henkilöiden tarinat ovat aina vähän erilaisia ja mielenkiintoisia. Kiva olisi nähdä lyhyt kooste joskus siitä, missä kukin on NYT. Onko mahdollista kutsua kaikki ohjelmassa esiintyneet supersankarit samaan paikkaan yhtä aikaa kameroiden eteen ja kysellä kuulumisia?

    Ihastuin paitaasi/toppiisi tämän iltaisessa jaksossa, jossa treenasi Heidi. Mistä olet löytänyt sen pinkin ihanuuden, mikä oli päälläsi, kun kävit Heidin kanssa kaupassa? Tahtoo samanlaisen! Se sopis erityisen hyvin ensi kesänä mun uuden timmin mahan päälle. :) Maha on pienentynyt ällistyttävää vauhtia Fitfarmin ohjeita matkien, eikä mulla enää ensi kesänä ole löysää perunapeltomahaa, vaan tiivis ja kaunis paketti. :) Ihanaa!

    Valoisaa kevättä Sinulle, Jutta! :)

  5. Tiina kirjoitti:

    Hei Jutta!
    ”Tutustuin” sinuun ekaa kertaa ensimmäisellä superdieetit kaudella ja ja kun kuulin toisesta kaudesta, olin todella innostunut. Olet ihanan pirteä ja innostava ihminen ja saan sinusta ja superdieetit-ohjelmasta runsaasti motivaatiota terveellisen ruokavalion ylläpitoon ja liikkumiseen. Kiitos ja hyvää kevättä!

  6. di1 kirjoitti:

    Hei Jutta!
    Minulta leikattiin trimaleoraaninen murtuma nilkassa 25.2 ja kipsi on 8 viikkoa koska olen diabeetikko, niin mites minä nyt kuntoilen?? Yläkroppa saa treeniä kyllä sauvojen kanssa kinkkaamisessa(3viikkoa ei saa painaa kuin hipaisu) mutta muuten olen aivan toivoton, ennen juoksin ja kahvakuulailin ym ja painoa on vielä 10kg liikaa, pudotin jo 15kg! Sairaalasta annettiin vain kipeän jalan jumppaliikkeet mutta haluaisin kyllä tehdä muutakin, siis sitten kun pahin kipu on ohi! pelkään että retkahdan syömään ”suruuni”…joten kysynkin onko sinun valmennettavat vain terveitä? Vai maksaako mun tiedusteluni??

  7. WillBeFit kirjoitti:

    Oon Jutta sun tekstejä lueskellu jo sieltä ekasta kisadieetistä saakka ja hauskasti sanottu tuo, että vuodet vierii ja mielipiteetkin pehmenevät! :) Et sä NIIN kärkäs sentään teksteissäs ollut, mut ehkä pientä pehmentymistä on ollut aistittavissa. Joka tapauksessa sut vois mielestäni palkita vuoden positiivisimpana ihmisenä ja kiitos siitä! :) Niitä toisia on tässä maassa ihan liikaa… :D Niin ja musta on hauskaa, ku ihmiset/ tutut ympärillä puhuu, et ne ”juttailee” eli vetää gofatgo tms. dieettejä! :) Yks mistä olis hauska kuulla jotakin (en tie tasan, et mihin tää blogi keskittyy), mutta siittä toiminnallisesta treenistä ja semmosesta crossfitistä, mistä paljon puhutaan. Itse on tehny mieli mennä koittaa, mutta jokin on estänyt toistaseksi.

  8. Paastoilija kirjoitti:

    Hei Jutta! Olen katsonut tv-sarjaasi ja lukenut blogiasi, mutta siinä sivussa tutustunut myös muihin ”tyyleihin” hallita painoaan ja laihduttaakin. Olisinkin nyt kiinnostunut kuulemaan mielipiteesi ns. vuoropaastosta, tai oikeastaan ruokailun rytmittämisestä ihan toisin kuin te yleensä opastatte, esim. 16 tuntia vuorokaudessa paastoa päivittäin. Mm. Jussi Riekki puhuu tämän tyyppisen rytmin puolesta yhdistettynä paleotyyppiseen dieettiin. Ja siinähän on aikas kovakuntoinen jäbä myöskin :) Mutta millaiselle ihmiselle voisit tuon tyylistä elämäntapaa suositella, vai etkö suosittele kenellekään missään nimessä ja miksi? Miksi teidän tapanne on parempi? (eli ravintoa muutaman tunnin välein jne)

  9. Plussalla kirjoitti:

    Hei, Jutta!

    Olen juuri tehnyt raskaustestin ja onnellisesti plussallahan se oli.
    Haluaisin tietää, miten raskaus vaikuttaa salilla käymiseen ja dieettaamiseen, vai vaikuttaako mitenkään?
    Ruokavalion pitäisi olla kunnossa, jos fitfarmin ohjeita noudattaa, mutta miten palautumisjuomat yms?
    Entä salin puoli; pitääkö välttää jotain -mitä?- ja onko parempi keskittyä lihaksiin kuin rasvanpolttoon?
    Mitä vinkkejä siis annat tulevalle mammalle, joka ei halua muistuttaa barbapapaa?

Kirjoita vastaus