Nyt se alkaa!

2.1.2013 Kirjoittaja: Jutta Gustafsberg

Supermahtavaa tätä vuotta kaikille!

Koska olen tämän valtakunnan virallinen läskeistä paasaaja, niin tartutaanpa taas lempeästi tähän aiheeseen.

Oletko muuten koskaan ajatellut, mitä sana läski tarkoittaa? Minulle se merkitsee ylimääräistä rasvakertymään vartalossa ja läskistä puhuminen on minulle työni puolesta joka päiväistä. Suurin osa valmennettavistamme kamppailee tämän kellertävän ja löllön ihran kanssa. Ja on sitä saanut itsekin käydä omat kamppailunsa tätä ei niin rakastettua töhnää vastaan :)

Mutta sana läski voidaan tulkita myös haukkumanimenä. “Läski menee” ei taatusti kuulosta ylipainoisen ihmisen korvissa kivalta. “Mä olen niin läski” on puolestaan aika yleinen sanonta. Varsinkin me naiset taivastelemme kun pitäisi saada itsensä tällättyä parhaaseen kuntoon tärkeää tilaisuutta varten.

Läskissä ei sinällään ole mitään pahaa, kunhan sitä ei ole kohtuuttomasti. Ihmiset pahoinpitelevät ja suorastaan raiskaavat itsensä syömällä itsensä järkyttävän lihaviksi! Tälläinen ihminen ei taatusti voi olla onnellinen ja ulkonäköseikkoja paljon vakavampi asia on tietoinen terveydentilan vaarantaminen.

Mistä ylensyöminen sitten johtuu, onkin monimutkaisempi asia. Tarkoitukseni on paneutua tämän vuoden aikana paljon pintaa syvemmällä (aivan sinne syvinpään olemukseen saakka) näihin asioihin.

Ei ole olemassa lääkettä, joka poistaisi mieliteot. Ei ole pilleriä, jolla lihavasta tulisi laiha. Jos ihminen syö enemmän kuin kulutta lihoo! Kun tilanne on päinvastainen, eli kuluttaa enemmän kuin syö, niin laihtuu. Mutta kaikki ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista. Jos syö liian vähän, niin aineenvaihdunta hidastuu. Jos ei syö riittävästi proteiineja, rasva jää kroppaan ja lihakset sen sijaan katoavat. Jos ei syö riittävästi rasvaa, niin sekin tekee hallaa. Kaiken on siis oltava balanssissa. Mutta mitään ydinfysiikkaa tämä ei ole. Ja toisaalta me ammattilaiset olemme sitä varten, että ei itse tarvitse pähkiä näitä asioita.

Lisäravinteilla, kuten rasvanpolttotuotteilla hommaa voidaan vauhdittaa merkittävästi. Olen testannut vuosien varrella jos jonkinlaista tuotetta. Voin todeta, että osa toimii todella hyvin (hillitsee ruokahalua, poistaa makeanhimoa, kiihdyttää selvästi aineenvaihduntaa ja sitä kautta polttaa rasvaa). Osa taas on markkinamiesten höpinää. Ei ole helpompaa uhria kuin laihtumista havitteleva asiakas!

Alan erikoisliikkeet, kuten Body Action ovat paikkoja, jossa saat taatusti ammattitaisoista neuvontaa. Kun tarjolla on useiden eri valmistajien tuotteita, niin valikoimiin voidaan ottaa vain ne, jota todella toimivat. Body Actionilla yksikään tuote ei päädy myyntihyllyyn ennen kuin sen teho on testattu ja hyväksi havaittu.

Mutta kuten sanoin, niin kaikki lähtee siitä, että ruokavalio on kunnossa. Jos nyt joulukilot ahvistavat, niin pahin virhe minkä voit tehdä on olla syömättä! Tukit aineenvaihduntasi totaalisesti ja rasva ei pala! Painon putoaminen johtuu siitä, että “pissaat nesteet pihalle”. On täysin eriasia polttaa rasvaa ja ottaa tilapäisesti nesteet pois kehosta.

Muista, että läski tulee hitaasti ja lähtee hitaasti! Nestettä sen sijaan tulee nopeasti (esim. pitkälento, hyvin suolainen ruoka) ja se myös lähtee nopeasti. Mutta lupaan, että Superdieetillä olijat kokevat ensimmäisen parin viikon aikana sellaisen olotilan muutoksen, että loppu neljä viikkoakin menee kuin siivillä!

Poppaskonsteja ei ole. Työ täytyy tehdä itse! Mutta jokainen, joka haluaa ONNISTUU! Tee PÄÄTÖS ja aloita uusi vuosi ja samalla uusi elämä terveellisesti ja pysyvästi! Haluan opettaa ihmisille pysyvän tavan olla kunnossa – aina! Kun alussa syöt tarkasti ja tunnollisesti ohjeen mukaan, niin tapa juurtuu sinuun. Jossain vaiheessa osaat kyllä valita lautasellesi ne tuotteet, jotka ovat parasta polttoainetta kehollesi.

Keskiviikkoisin (ja lauantaisin uusinta) klo 21 Liviltä tulee seuraavan 10 viikon ajan tunnin pituinen tarina suomalaisesta henkilöstä, joka on päättänyt laihtua. Jutta ja puolenvuoden Superdieetit tarjoaa elämyksiä sinullekin!

Torstaisin esittelemme facebookissa aina kyseisen viikon henkilön ja kerromme, mitä hänelle kuuluu. Avausjakson henkilö on Kaisa – nuori helsinkiläinen nainen, jossa riittää haastetta! Voit myös esittää kysymyksiä Kaisalle ja valmennustiimille. Me kyllä vastaamme!

Mahtavaa viikkoa Sinulle ja kavereillesi =)

 

 

Aiheet: ,

18 vastausta artikkeliin “Nyt se alkaa!”

  1. Esmee says:

    APUAAAAAAAAAAA!!!! Ollaan muutettu hiljattain ja meillä ei näy LIV!!! Tuleeko jaksot myös ruutu.fi:n nähtäväksi ja jos, niin millä viiveellä?

  2. kuukkeli says:

    Hei! Ajattelin ilmoittautua superdiettiin ja tavoitteena olisi olla 35kg hoikempi kesään mennessä. Onko tämä ainusta realistinen tavoite jos painoa on yli 100kg? Ja ajattelinkin kysyä että jos ilmoittaudun superdieettiin niin tuleeko sinne saliohjelmia jotka ovat huom. rankempia ja joilla mahdollista pudottaa painoa, sekä ruokaohjeet joita noudattaa että paino putoaa (niin olen siis nuori 20wee naisenalku) :)

  3. Kettu says:

    Jutta oot aivan ihana <3

  4. Pääkoppa says:

    En katsonut vielä ensimmäistä jaksoa, mutta kaikkinensa olen sitä mieltä, että Fitfarmin porukka voisi vähän miettiä mitä suustaan päästelee. Jos ihminen on lihava, hän on lihava ja sen varmasti myös itse tiedostaa. Se on hyvin monelle erittäin kipeä ja vaikea asia. Kuten yllä kirjoitit, ylipainoinen hyvin varmasti tulkitsee läski-sanan haukkumasanaksi. Vaikka tarjoamanne apu on jokaiselle korvaamatonta, niin uskonpa että aika moni saattaa jättää sen ensimmäisen askeleen ottamatta suuntaanne, kun lukee ja kuulee miten ylipainoisista puhutte. “Järkyttävä läski” jne, ovat aika rumia letkautuksia.

    Mielestäni voisitte kiinnittää paljon enemmän huomiota siihen, että ylipaino-ongelmat ovat todella usein riippuvaisia ihmisen henkisestä tilasta. “Laiskuus” ja ylensyöminen eivät todellakaan ole aina seurausta vain opituista huonoista tavoista, laiskuudesta, välinpitämättömyydestä jne. Ne ovat seurausta jostakin, joka ihmisen on näihin tapoihin ajanut ja siihen Fitfarmin porukan olisi syytä kiinnittää enemmän huomiota.

    Vaikka annettaisiin mitkä supertyökalut ja tulokset olisivat kuinka hienoja tahansa, tulokset eivät koskaan ole pysyviä, mikäli henkinen puoli ei ole kunnossa. Ja henkisellä puolella en tarkoita mitään itsekuria, taistelutahtoa, voitonhalua, kilpailuviettiä jne vaikka nekin liittyvät onnistuneisiin painonpudotuksiin. Ne eivät kuitenkaan ole oleellisin asia, etenkään itsekuri. Sitä ei edes juuri tarvita, kun pääkoppa pelaa normaalisti. Edellisillä ei lopulta kovin pitkälle pötkitä, kun on kyse kokonaisvaltaisesta terveydestä ja painonhallinnasta. Enempää en jaksa lässyttää, mutta suosittelen ottamaan huomioon, että erilaiset syömishäiriöt ovat paljon yleisempiä kuin luullaan. Yksi näistä on BED, joka on edelleen hyvin huonosti tunnettu syömishäiriön muoto – ja siihen on ajautunut todella moni ylipainoinen. Summa summarum, siinä ei paljoa piiskaaminen auta, jos henkinen tuki ei ole vähintään yhtä vahvaa, ilman punaisia jälkiä selässä.

    Ja älkää huoliko, olen ilmoittautunut superdieettiin läskeineni ;)

  5. Alma says:

    Ihan ensiksi haluan tietää, että satuitko Pääkoppa katsomaan ensimmäisen jakson Jutta ja puolen vuoden superdieetit? Tuo kouhotus läski sanan käytöstä ja henkisen puolen huomioon ottamisesta Fitfarmin porukan puolelta oli mielestäni aika asiatonta ja perusteetonta. Sarjassa esiintynyt Kaisa nimenomaan tarvitsi sitä “ruoskimista” ja tiukkaa kuria, jotta hän lopulta saavutti hyvän olon ja sai ehkä koko elämänsä kadoksissa olleen itseluottamuksen takaisin. Alkuun koitettiin “hyvällä”, kun se ei toiminut siirryttiin kovempiin otteisiin ja hupsis tuloksia alkoi tulla ja lopussa Kaisa oli erittäin tyytyväinen itseensä ja kertoi kaiken piiskaamisen olleen vaivan arvoista.
    Ja Pääkoppa mainitsit myös, että näillä tiukilla konsteilla ei pitkälle pötkitä…olen täysin eri mieltä! Alkuun tarvitaan se tiukka sysäys, jotta pystyy näkemään sen vaikutukset ja jatkamisen halu syntyy kuin itsestään…toki poikkeuksia löytyy (kuten joka asiassa), mutta pääosin näin. Kehoitan myös kiinnittämään Jutta ja puolen vuoden superdieetit sarjassa huomiota siihen kuinka Jutta ja hänen tiiminsä miettii henkisen puolen vaikutusta suorituksiin/onnistumisiin. Myös Kaisa ja varmasti muutkin osallistujat, kertoivat mikä heidän mielestään on johtanut ylilihavuuteen ja Jutan tiimi hankki avuksi jopa psykoterapeutin Kaisan syömisongelmiin eli kyllä ihminen “läskeineen” otetaan huomioon ihan kokonaisvaltaisesti eikä vain piiskata ja kiduteta. Eli faktat haltuun ensin ja sitten vasta tuomitsemaan!!!!

    Mulla olis vielä Jutalle hiusten ja ihon hoitoon liittyvä kysymys. Treeneilen n. 10 h. viikossa. 6h. kickboxingia, muythaita ja muita kamppailulajeja /vko, 2h. zumba/vko. ja 2h hölkkä/juoksu. Haluisin lisätä vielä painojen kanssa harjoittelua ja pari tuntia lisää hölkkää. Kuitenkin jo nyt perussuomalaiset ohuet hiukseni kärsivät joka päiväisestä pesusta ja jos vielä joutuisin pesemään ne pari kertaa päivässä, mietin, että mahtaisko mulla enää hiuksia ollakaan sen jälkeen… Miten ihmeessä Jutta säilytät noin kauniit hiukset kuin sinulla on vaikka voin vannoa että peset niitä paljon useemmin kuin minä? Please anna vinkkejä! Treenihimo olis kova!

    Samoin ihoni kärsii. Olen atoopikko eli rasvaa kuluu muutenkin todella paljon, jotta ihoni pysyy hyvän näköisenä ja olen huomannut, että esim. parin tunnin treenin jälkeen hiki alkaa tehdä inhottavan näköistä jälkeä iholleni ja en haluaisi käyttää Kortisonia jatkuvalla syötöllä. Olisko tähän mitään konstia/vinkkiä?
    Kiitos jo etukäteen!!!

    Asun itse Italiassa ja katselin netin kautta sarjaasi ja se oli MAHTAVA! Kiitos siitä!!!

    Mukavaa alkanutta vuotta teille kaikille ja let´s stay with a fight =)!!!

  6. Jutta Gustafsberg says:

    Alma, mahtava vastaus :) Ei tarvinnut itse naputella.

    Pääkopalle tiedoksi, että katsohan nyt jaksoja lisää. Jokainen ihminen ja jokainen valmennustarina on erilainen. Yhdelle sopii toinen tyyli ja toiselle toinen. Me kyllä tiedämme, miten ihmiset saadaan laihtumaan :)

    Ruutu.fi näkyy ohjelma uusintana ja lauantaisin klo 21 Livillä.

    Alma, mulla on hiuksissa klipsipidennykset :) Eli aina kun haluan olla tuuheatukkainen niin joku lipsaisee ne paikoilleen. Olen myös luomuna aika ahut hiuksinen. Sain suosituksen Nioxin nimisestä hiuksia tuuheuttavasta sarjasta ja olen testanntu sitä nyt kuukauden. Ja jihuuu-tukka on tuuhentunut =)

    Arkena mun kikka on laittaa kuivashampoota. Se on sellasta puuteria, jota ripotttelen päänahkaan. Sillä pystyy siirtämään hiustenpesua. Ja aika hyvä kikka on vetää pipo korville =)

    Iholle suosittelen säännöllistä kuorintaa. Tykkään kuolleenmeren suolakuorinnoista.

    Ihanaa viikonjatkoa kaikille!

    -jutta

    • Alma says:

      Kiitti vinkistä! Mä oon käyttäny kans noita kuolleenmeren juttuja ja havannut ne todella toimiviksi.

      Oon myös pipojen suurkuluttaja =). Kuivashampoota en oo ees ajatellu eli eiku shampoo kaupoille ja etsimään tuota Nioxin sarjaa!

      Mukavaa viikonloppua!

  7. Anna says:

    Uusi sarja vaikutti tosi hyvältä ja varmasti on motivoiva ohjelma kaikille ylipainoisille jotka sitä katsoo. Ihana oli huomata, miten tosissaan otatte asiakkaanne ja kaikilla on aito halu auttaa ja nähdä vaivaa projektin eteen. Hyvää työtä, mahtavaa että tollanen porukka on olemassa ja tsemppaamassa suomalaisia :)
    Ja Jutta, olet todella kaunis ja sulla on aivan upee kroppa!

    <3

  8. Katinka says:

    Katsoin ekan jakson ja tykkäsin kovasti.

    Rehellistä laihduttajan arkea. Ihan hyvä on nähdä tarina mikä ei mene ihan onnistuneesti alusta loppuun. Me olemme ihmisiä kaikki ja joskus tulee kuoppia eteen. Kaisa nousi kuopasta hienosti! HIENOA KAISA!!!

    Hyvä Jutta, teet hienoa työtä. Iloa ja valoa vuoteesi! :)

  9. Aino says:

    Heippa! Anteeksi – tämä ei liity ollenkaan tämän blogitekstin aiheeseen, mutta osaatko kertoa minulle, että jos hankkii kilpailijalisenssin, pitääkö ostovaiheessa tietää jo tiiminsä, vai riittääkö se sitten kisailmoittautumisessa vasta? Olisin ERITTÄIN kiitollinen jos vastaisit! :)

  10. Jaana says:

    Hei Jutta, sulla on hieno ohjelma! Tämä kausi vaikuttaa tosi hyvältä ja kiinostavalta! Kysyisin sulta mielipidettä mehudieetteihin. Olen sattumalta löytänyt netistä tällaisen sivuston:

    http://www.regenerateyourlife.org/

    Kyseinen hauska heppu ei käytä muuta ravintoa kuin elävää ravintoa kasvisten ja hedelmien muodossa. Joskus hän syö pähkinöitä, manteleita ym. Kyllähän kasviksissakin on proteiinia mutta Danin mielestä keho ei tarvitse niin paljon proteiinia kuin on annettu ymmärtää. Hänen ajattelumaailmansa on ihan toisenlainen! Videot on kyllä hauskoja ja Dania on muutenkin kiva katsella;)

    Toki maailmaan mahtuu useita eri laihdutussuuntia mutta kysyisin sinun henk.koht. mielipidettäsi mehudieeteistä. Voisko niitä ajatella lyhytaikaiseen käyttöön? Kasviksiahan on järkevää kyllä lisätä dieettiin mutta ei ehkä näin yksipuolisesti?

    Kiitti jos ehdit kommentoida ja hyvää vuoden jatkoa!

  11. Bettina says:

    Hei Jutta!

    Sanot aina että leivän päälle pitäisi laittaa kalkkunaa/kinkkua.
    Mutta mitä kasvissyöjät,kuten minä, voisvat kasvisten lisäksi laittaa leivän päälle, jotta proteniina tulis tarpeeksi?

  12. Maijuinen says:

    ihana jutta<3

  13. Karsu says:

    Heippa Jutta!

    Noin personal trainerina tiedätkö tehdäänkö imettäville omia kunto-ohjelmia/painonpudotusohjelmia?

    Vauvani on nyt 3kk ikäinen ja salijäsenyyteni jatkuu pitkän tauon jälkeen ensi viikolla. Tavoite olisi pudottaa painoa ainakin 15kg tämän vuoden puolella (nyt 169cm ja 88kg). Ainoa asia mikä mietityttää niin imetys, sillä en haluaisi imetyksen kuitenkaan häiriintyvän kuntoilusta ja laihduttamisesta. Osaatko jelppiä?

    Ihanaa kun ohjelmasi alkoi taas, nyt saan omia keskiviikko-iltaisin kaukosäätimen :)

  14. Pääkoppa says:

    Niin, kuten kirjoitin en ollut katsonut ensimmäistä jaksoa. En siis missään kohti viitannut kirjoituksessani Jutan ohjelmaan. Viittasin Jutan kirjoituksiin tässä blogissa (+ omassa blogissaan muualla, jota ei ole hetkeen päivitetty). Myöskään Fitfarmin FB-sivu ei aina ole kovin kaunista luettavaa (ja kyllä, erotan kuka on random-tyyppi, kuka jotain muuta).

    Mielestäni ensimmäinen jakso oli hyvä (nyt sen katsottuani), eikä valmennuksessa ollut mitään vikaa. En siis ole missään tuominnut ohjelmaa etukäteen. Jossain muualla sen sijaan voi olla korjaamisen varaa. Käytöstavat kunniaan.

  15. Johanna says:

    Olen harrastanut kuntosaliharjoittelua jo useita vuosia, mutta kunnolla olen päässyt harjoitteluun kiinni vasta viimeisen parin vuoden sisällä. Palkkasin tuolloin personal trainerin, joka pani kerralla saliohjelman kuntoon samoin kuin ruokavalion (piti opetella syömään ja paljon). Tulokset ovatkin olleet ihan toista luokkaa kuin ennen. Kiinnostuinkin sitten yhä enemmän fitnessistä, bodyfitnessistä ja ryhdyin muun muassa aktiivisesti seuraamaan Suomen fitnessammattilaisten blogeja. Jutta ja Superdieetit -ohjelmasta iso kiitos! Siinä ensimmäistä kertaa kunnolla esitettiin suurelle yleisölle -varsinkin naisille- että ne läskit oikeasti lähtee liikunnalla ja SYÖMÄLLÄ.
    Muutoinkin olen havainnut, että julkisuudessa on ryhdytty fitnessblogien ja -ammattilaisten myötä puhumaan enemmän terveellisestä liikkumisesta, saliharjoittelusta, lihaksista ja ruoasta. Enää ei itsensä kuihduttamista ja onnetoman vähäkalorista ruokavaliota suositella kuin joissain “naistenlehdissä” -jotka pitäisi kyllä kieltää lailla!
    Mutta yksi asia on, jota toivoisin Jutan, ja ehkä myös muidenkin fitnessammattilaisten joskus myös blogeissaan käsittelevän: raskaus ja treenaus. Millä tavalla hyvä lihaskunto esimerkiksi auttaa synnytyksessä vai auttaako? Kuinka pian voi palata takaisin salille synnytyksen jälkeen? Mitä tulee ottaa huomioon?
    Itse olen raskauden alkuvaiheessa ja päättänyt jatkaa aktiivista saliharjoittelua ainakin ensimmäiset kuusi kuukautta, sitten ilmeisesti mennään vatsakummun sallimissa rajoissa se mitä mennään.. Mutta vaikka harjoittelua tehdäänkin loppujen lopuksi omien tuntemusten mukaan, huolettaa ympäristön suhtautumien treenaavaan äitiin. Olen jo etukäteen kuullut tuttavilta, kuinka heidän raskausvatsaansa oli salilla tuijotettu, ja ääneen oli huomauteltu, että varmasti on jotain anoreksiaa, kun ei voi vain kotona levätä ja odottaa rauhassa synnytystä! Sitten on henkilöitä, joiden mielestä raskausaikana pitääkin vetää pullaa ja karkkia ja roskaruokaa mielinmäärin, kun “se on kerrankin sallittua” ja jos joku ei näin tee, niin taas on epäilyjä, ettei nainen ajattele vauvaansa vaan on itsekäs. Olisikohan tässäkin asennemuutoksen paikka?

  16. Mah says:

    Moikka!
    Mitä rasvanpolttajaa suosittelet omien kokemustesi perusteella? Kiitos mielenkiintoisista kirjoituksistasi ja herättelevistä aiheista!

Kirjoita vastaus